Bugetul de marketing este spaima antreprenorilor? Bineînțeles că nu a tuturor antreprenorilor ci doar a unei părți dintre ei. Dacă vei citi articolul, o să știi exact în care parte a spectrului te afli. La final vei mai găsi și Decalogul mk - 10 reguli care să te ghideze pe parcursul drumului de la zero la buget de marketing.
Avem în spate peste 50 de ani de economie centralizată, timp suficient ca să ne creeze reflexe care ne pot ține pe loc în economia capitalistă. În afară de asta, cea mai mare parte a vieții suntem în poziția de cumpărător iar acei dintre noi care s-au hotărât să o ia pe calea antreprenoriatului vor avea nevoie de timp și răbdare pentru a putea ”să se încapă” în poziția de vânzător, adică de cealaltă parte a tejghelei. Chiar și la nivel simplist, după ce ai văzut o viață partea tejghelui unde pe casa de marcat apare afișată doar suma de plată iar de a doua zi te trezești de cealaltă parte a tejghelei, unde se află butoanele, asta va produce o panică.
Vreau să spun că celor mai mulți antreprenori le e frică sau nu știu să vândă. Și asta nu ar fi o problemă, având în vedere că poate fi plătit altcineva să o facă. Iar aici intrăm în miezul problemei - bugetul de marketing. Nu am o experiență mare, sunt relativ nou pe această piață, dar problema aceasta pare omniprezentă. Antreprenorii mici nu alocă buget pentru marketing și promovare dar în același timp nu sunt mulțumiți de vânzările pe care le generează. Se pare ce vrem să vindem dar nu și să plătim. Adică să fim plătiți de către clienți fără ca noi să plătim pe altcineva. Surpriză: Clienții te costă! Ai mobilat frumos partea de front office ? De ce? Ca să se simtă bine clienții - așadar este un cost care ai fost dispus să îl plătești. Din păcate nu este singurul și nu este suficient, dar ilustrază bine ceea ce vreau să spun: Clienții te costă!
Mai mult decât atât, poți afla și cât te costă, dacă aduni toate cheltuielile pe care le faci pentru ca ei să se simtă bine și să-ți treacă pragul. Din păcate prea mulți avem încă sentimentul că după ce am făcut tot ceea ce trebuie, clienții vor veni gârlă și rolul antreprenorului va fi doar să taie facturi și să le încaseze. Mediul capitalist este mult mai dinamic, nimic nu se oprește, nimic nu este garantat nimic nu este etern. Clientul de astăzi nu este la fel cu clientul de mâine, așteptările și criteriile pieței se modifică, totul este viu și în continuă mișcare. Iar bugetul de marketing este suma pe care tu o aloci pentru a face față acestori mișcări. Pentru că marketingul măsoară trenduri, creează percepții și îți modelează afacerea. Marketingul este muzica pentru dansul dintre vânzător și cumpărător, dintre prestator și beneficiar.
Din păcate când vine vorba despre bugetul de marketing, mulți antreprenori au o mare eroare de poziționare. Eu le spun: Toate firmele, companiile mari și corporațiile de succes au un buget de marketing, iar ei răspund: Da, pentru că sunt mari, au încasări mari și își permit să aloce buget.
Din păcate este fix invers: Nu alocă buget pentru că sunt mari! Au ajuns mari pentru că au alocat și alocă buget pentru marketing.
În mai multe cărți și studii bugetul alocat pentru marketing este recomandat a fi între 10 și 15% din cifra de afaceri, mergând până la 30-33% din cifra de afaceri la firmele mari. Conform cărții lui Ron Kaufman - Cultura serviciilor superioare, IBM și Coca Cola se află la acest nivel de peste 30%. Ciudat, mi-am zis când am citit prima dată, aș fi putut jura că o companie ca și Coca Cola nu mai are nevoie să aloce sume atât de imense pentru marketing și publicitate. În fond, toată lumea știe cine este Coca Cola, nu? Mi-a trebuit mult timp să îmi dau seama că toată lumea știe cine este Coca Cola, tocmai pentru că au investit aceste sume uriașe în marketing.
Dacă ești un mic antreprenor, fie că ești la început de drum, fie ca ai câțiva ani de activitate în spate dar nu ai un buget de marketing și nu ești mulțumit de vânzările pe care afacerea ta le generează aș vrea ca după acest articol să râmâi cu asta: Creează-ți obișnuința de a aloca un buget lunar din încasări pentru marketing și promovare. Începe cu sume mici 1-2% din cifra de afaceri, doar pentru a-ți creea acest obicei. Poți plăti reclame în social media sau după ce aduni mai multe luni acel buget mic, poți plăti o firmă specializată pentru o campanie. Dar pe măsură ce rezultatele apar și prinzi încredere și experiență îți recomand să mărești procentul, iar când sumele devin suficient de mari poți angaja propriul marketer sau chiar să începi să dezvolți un departament specializat pentru asta.
Iată un decalog al începătorului în marketing, ca să nu îți pierzi încrederea pe parcurs:
1. Marketing-ul este un joc pe termen lung și urmarea unei strategii. Nu aștepta rezultate imediate și deschide bine urechea la ce îți spun cei cu care vei colabora pentru promovarea afacerii tale. Dacă ceva nu îți aduce rezultate, fă o schimbare nu renunța cu totul.
2. Marketing-ul este o unealtă a managementului este deci este bidirecțională. Va trebui uneori să îți modifici produse, servicii, prețuri, decizii în funcție de informațiile care vin de la departamentul de marketing.
3. Marketing a ajuns un termen foarte generic care cuprinde deja multe subdomenii- branding, PR, promovare, digital marketing (promovare în mediul online). Fiecare în sine este o știință pe care o fac persoane specializate. Dacă nu ai bani, ocupă-te tu de marketing. Dacă nu ai timp, plătește pe altul să facă marketing. Dacă nu ai nici bani nici timp, învață.
4. Caută să ajungi la bugete de 10-15 la sută din cifra de afaceri. Dacă ai un serviciu cu potențial de încasare de 20.000 de lei pe lună, nu te aștepta să obții rezultate cu bugete de 100-200 de lei. Nu merge. Dacă poți genera încasări de 20.000 de lei de pe urma vânzărilor către 10 clienții, cât ești dispus să plătești pentru ca acei clienți să vină la tine? Sau mai bine spus: Ești dispus să plătești ca să ai clienți?
5. Multe prețuri la produse și servicii sunt mult subevaluate, prin urmare obțin încasări mici sau pierderi, pentru că nu au în preț costul marketingului. Degeaba vinzi ieftin dacă nu știe nimeni de tine. Degeaba vinzi ieftin dacă piața nu are încredere în tine. Degeaba vinzi ieftin dacă piața nu înțelege ce vinzi și care sunt beneficiile de pe urma serviciului tău. Prețul mic este o singură componentă a strategiilor de marketing dintre multe altele posibile și de obicei cu rezultatele cele mai proaste pentru afacerile mici. După ce că nu te promovezi, mai vinzi și ieftin. Din ce ai vrea să îți crești afacerea?
6. Marketing-ul este o știință complicată cu elemente de știință exactă dar care lucrează cu natura umană care este mereu în schimbare.Nu te aștepta să le înveți pe toate. Alocă timp, răbdare, eperimente și buget pentru a obține rezultate. Alocă bugete mici ca să te obișnuiești, dar caută să ajungi să lucrezi cu o firmă potrivită pentru bugetul tău mic la început, apoi pe măsură ce îți crește bugetul caută să angajezi propria persoană , apoi să creezi propriul departament iar apoi să aloci buget atât pentru departamentul de marketing ct și pentru companiile terțe de care ai nevoie: televiziuni, ziare, bloggeri, influenceri, affiliate marketing, etc.
7. Nu te aștepta să faci bani fără să cheltui bani. Banii sunt rezultatul unui schimb de valori. Dacă tu nu ești dispus să plătești pe alții, de ce ar fi alții dispuși să te plătească pe tine?
8. Învață de la Steve Jobs: Angajăm oameni valoroși ca să ne spună ce să facem, nu ca să le spunem noi ce să facă. Ascultă ce îți zice marketer-ul nu îl învăța tu pe el. În fond dacă erai atît de priceput, erai deja sătul de vânzări.
9. Marketing-ul este un joc fără sfârșit. Dacă ai atins succesul, nu te opri. Caută să afli trendul de mâine ca să fi pregătit. Dacă ai ajuns la un nivel mai mare, influențează tu trendul de mâine și mâine vei fi deja pregătit.
10. Dacă ceva nu funcționează, schimbă strategia. Nu te opri!