Comunicatul de presă ca instrument de PR

Când facem PR și la ce ajută
aprilie 29, 2021

Comunicatul de presă ca instrument de PR

Cum realizăm corect un comunicat de presă

Comunicatul de presă este o unealtă puternică pentru menținerea unei prezențe vii în percepția publicului. Este o unealtă a administrației publice, partidelor politice, asociațiilor și a companiilor private. Totuși se pare că ultimele din listă -companiile private-sunt și cele care uzează cel mai puțin de acest instrument, însă este adevărat că am primit și multe comunicat de presă prost realizate, care nu au ajuns să mai fie publicate niciodată. Așadar haide să facem puțină lumină aici…

Comunicatul este o scurtă informare cu privire la un eveniment, fenomen sau aspect care are impact asupra unor categorii mai largi de publicuri, prezentând astfel un interes din partea publicațiilor fie ele de radio, televiziune sau scrise. Cu alte cuvinte este un bun prilej de a ajunge în presă fără costuri suplimentare. Cu câteva condiții însă…

  1. Comunicatul se transmite cu ocazia unui eveniment, nu se inventează. De exemplu am primit spre publicare pentru pagina AS TV unde sunt colaborator, comunicate de presă care prezentau ședințe în care se discutau diverse. O să facem, o să măsurăm, ne-am întâlnit, am povestit. O asemenea informație nu are statutul de de comunicat de presă pentru că nu impactează pe nimeni. Ea poate deveni o comunicare în măsura în care s-a semnat un contract, un proiect concret, s-a demarat, s-a constatat o deficiență, etc. O ședință generică nu poate fi prezentată ca și comunicat de presă pentru că nu impactează pe nimeni, este o chestiune internă a unei instituții. 
  2. Iată câteva exemple de evenimente care justifică un comunicat de presă: Orice tip de eveniment public – jocuri, manifestații, expoziții. Orice tip de parteneriat strategic, sau acțiune care crește numărul de locuri de muncă, Orice tip de acțiune care aduce un impact social, sau de mediu.
  3. Comunicatul de presă trebuie însoțit de imagini, fie ele fotografii sau video. Se transmite de obicei mai multor redacții, rămânând la latitudinea lor dacă vor publica sau nu. Așadar pentru a fi publicat, trebuie să te asiguri că ai făcut toată treaba cum trebuie, materialul fiind livrat conform rigorilor jurnalistice. Publicațiile au zile mai pline și zile mai lejere, așadar un comunicat poate fi un bun material de publicare, dacă nu supune jurnalistul la un plus de efort. Nu uita că publicarea oricărui comunicat este la latitudinea jurnalistului. Așa că hai să-i facem viața mai ușoară. În plus, comunicatul de presă bine făcut este în sarcina departamentului sau persoane însărcinată cu relațiile publice.
  4. Trimite-ți 4-5 fotografii, pentru ca fiecare redacție să-și poată ilustra comunicatul cu imaginea pe care o consideră mai potrivită, și potrivit tonului propriu pe care eventual ar putea să-l imprime.
  5. Dacă trimiteți informația la televiziune, ar fi bine să aveți și câteva imagini filmate. Filmările dacă sunt făcute cu telefonul, să folosească încadrarea landscape – pe orizontală- pentru că pe televizoare filmarea portrait făcută cu telefonul este îngustă și cu două dungi negre deranjante pe margine.
  6. Dacă trimiteți o declarație înregistrată a purtătorului de cuvânt, aceasta să conțină atașată fotografia și numele purtătorului de cuvânt.
  7. Titlul trebuie să fie explicativ, clar și fără parabole sau subînțelesuri. Cel mai probabil jurnalistul va da propriul titlu, pentru a da direcția proprie comunicatului, dar titlul pe care îl dai tu în calitate de emitent este important pentru ca jurnalistul să înțeleagă ce va găsi în material.
  8. Primul paragraf trebuie să fie lămuritor. Să răspundă întrebărilor: CIne? Ce? Când? În ce context?
  9. Informațiile adiționale sau lămuritoare se adaugă la finalul comunicatului.
  10. Dacă este un eveniment care se repetă anual, și pe care vrei să îl aduci la cunoștința publicului înainte de desfășurarea lui, este bine să atașezi niște imagini de la ediția precedentă pentru ilustrare.

 

× Apelează-ne instant pe WhatsApp?