WordPress este printre primele platforme de tip sursă deschisă pentru publicarea blogurilor, alături de blogspot (ambele există și azi ca platforme de blogging). Inițial a fost concepută pentru bloggeri și jurnaliști liber profesioniști ca variantă simplă de publicare a unor știri, sau altfel spus era cea mai ieftină și simplă variantă de a avea o publicație online. WordPress a pus la dispoziția programatorilor un ecosistem în care își pot creea propriile aplicații (plug-in) sau teme șablon (theme template) care a luat un avânt atât de mare încât astăzi, cu ajutorul acestei platforme poți face aproape orice faci cu alte aplicații. Ulterior, platforma WooCommerce dedicată comerțului online, a fost integrată, mărind astfel posibilitățile WordPress.
WordPress este momentan cea mai accesibilă opțiune când vrei să ai o prezență online, fie ea de prezentare, fie de magazin virtual. Desigur ca orice altceva de pe lumea asta, are anumite avantaje și dezavantaje, prin urmare este potrivit pentru anumite situații, iar pentru altele nu.
Așadar care ar fi limitările? Având în vedere că funcționează cu anumite șabloane, și că este construit pentru a fi intuitiv și ușor de folosit pentru utilizatori, nu va avea niciodată o viteză de încărcare atât de rapidă ca și un website construit custom de o echipă de programatori, care optimizează codurile la maxim. Aplicația pentru magazin virtual WooCommerce înțeleg că are o limitare tehnică de 10.000 de produse, dincolo de care are sincope în funcționare. Eu personal nu am ajuns niciodată la nivelul acesta la vreun magazin construit de mine. De asemenea peste un anumit volum al afacerii, siturile complexe sunt legate de bazele de date, de CMR-uri și ERP-uri. Adică totul se întâmplă dintr-o singură platformă, iar stocurile sunt actualizate în funcție de stocul real și de ieșiri contorizate prin cititoare de coduri de bare. Nu sunt convins că nu se poate obține acest nivel doar din aplicații WordPress însă dacă o afacere ajunge la un asemenea nivel sunt sigur are resurse să-și comande un website custom care să se muleze pe propriile nevoi și chiar îi recomand călduros asta. Pentru câ într-o afacere complexă situl devine doar o altă interfață vizuală pentru prospecți, interfață conectată la baze de date cu care operează alte interfețe care se adresează angajaților, managementului sau altor segmente de operatori.
Ca și concluzie, poți folosi WordPress când ești la început de drum și nu ai bugete mari pentru website și promovare, sau vrei să testezi anumite idei de afaceri de care nu ești sigur că vor ajunge la maturitate și vrei să reduci cheltuielile la minim. Poate fi o soluție de lansare, iar când lucrurile devin serioase poți dezvolta de la o bază. La acel moment vei cunoaște mai bine și care sunt limitările și ce anume să ceri echipei cu care-ți vei face noul site. Mai poți folosi WordPress când ai o pagină de prezentare. Adică scopul sitului tău este să exiști ca informație în mediul virtual, să poți fi găsit la o căutare și să ai niște referințe pentru creșterea încrederii, și niște date de contact.O carte de vizită virtuală cu alte cuvinte. Pentru un asemenea scop simplu, nu se justifică să consumi resurse pentru a construi pagină custom.
Un website pe platforma WordPress poate fi ,,aproape gratuit” pentru o persoană familiarizată cu instalarea inițială. Spun aproape gratuit, pentru că orice website are nevoie de un nume de domeniu, care trebuie cumpărat și o găzduire care se plătește lunar sau anual după caz. Un domeniu începe de pe la 180 Ron pe lună (preț aproximativ a data publicării articolului) iar o găzduire poate începe de la 0.95 Euro/lună (desigur aici vorbim despre scenariile cele mai ieftine).
Platforma WordPress pune și ea la dispoziție o variantă găzduită ca subdomeniu gen: paginata.wordpress.com. Varinta la care mă refer era total gratuită în urmă cu ceva ani, totuși la ora la care am scris articolul, am verificat situl să nu induc lumea în eroare și văd că varianta cea mai ieftină este de 4$/lună iar variantă free nu mai există.
Când ai un domeniu și o găzduire poți începe să-ți instalezi platforma WordPress. Asta presupunând că știi ce ai de făcut sau te ghidează cineva care știe, sau ai timp de consumat pe youtube sau wordpress să citești despre asta și să testezi. Instalarea inițială nu e complicată însă anumite chestiuni sunt mai greu de corectat ulterior dacă ai făcut setările inițiale greșite.
În timpul setării inițiale trebuie să alegi o temă. Abia de aici începe distracția. Temele gratuite, sunt… OK ca să mă exprim frumos. Dar vor arăta departe de ceea ce ți-ai dorit, sau mai bine zis de standardul vizulal cu care te-ai obișnuit. Adică poate intra în zona infantilă 🙂 Aici deja contează builderul, adică interfața în care lucrezi. La apariție, wordpress-ul arăta în partea de editare destul de ,,pionierește”. Astăzi sunt mai multe interfețe de tip ,,drag and drop” sau WYSWYG (prescurtare de la what you see is what you get). Aceste interfețe te ajută să aranjezi elementele sitului într-o manieră vizuală, intuitivă. Ulterior și aceste editoare vizuale s-au tot complicat și au ajuns astăzi să aibe atâtea funcții, butoane și opțiuni încât dacă nu știi exact ce ai de făcut, nu sunt decât o altă sursă de consumat nopțile studiind. Temele pe care WordPress le pune gratuit la dispoziție, nu au de regulă editoare vizuale sau au unele foarte simpliste. Dar și aici va trebui să verifici pentru că lucrurile se schimbă cu rapiditate. Apar mulți programatori care vor să intre pe piață, fac teme la preț de dumping, introduc facilități și opțiuni care la alții sunt plătite. Lucrurile se schimbă, luma evoluează.
La vremea la care scriu articolul, soluția elegantă ,,nici prea prea, nici foarte foarte” este o temă cumpărată, care are un editor vizual inclus și de obicei mai are unele module pe care dacă e să le iei separat va trebui să le plătești, gen Slider Revolution. Mai are incluse și ceva fotografii de stock, și dacă îți cumperi un template dedicat domeniului în care operezi, pozele sunt chiar bune și te scot din necaz pentru un timp. Pentru că nu recomand să lași un site mult timp cu poze de stock, cu-atât mai puțin cu pozele cu care a venit tema, din simplul motiv că e destul de penibil să vezi mai multe situri ilustrate cu același imagini, și asta începe să sape la încrederea prospectului. Însă combinate inteligent cu fotografii reale, poți obține ceva de calitate vizuală acceptabilă. Aceste template-uri sau șabloabe, au ajuns și ele cu timpul la prețuri din ce în ce mai mici, astfel pe vremuri un template mediu era pe la 80$ azi iei aceiși treabă și poate ceva în plus la 50$. De unde? păi găsești direct în panoul de control al WordPress după că l-ai instalat sau de aiurea de pe net, sau de pe tata template-urilor (părerea mea) themeforest.
Preț final dacă știi ce ai de făcut e cam așa: aprox. 180 Lei domeniul + aprox. 1 Euro/lună găzduirea + o taxă de 50 Ron/an prelungire domeniu (asta s-a băgat de curând, sunt bani pe care-i încasează găzduitorul de la tine dar îi dă mai departe la stat prin ceva autoritate care se ocupă de domenii ) + 65 Euro Template iese rotunjit în lei și cu TVA lafiecare cam 685 Lei. Totul aproximat, dar să zic mergi pînâ în 1000 Lei presupunând că ești mai pretențios și iei un template mai scump, poate o găzduire cu viteă mai mare sau mai cumperi niște poze de stock și presupunând că tot restul setup-ului îl faci tu.
Bine tot ce am zis mai sus sunt costurile în bani. Nopțile pe care le consumi până aduci ,,șandramaua” la viață țin de priceperea și viteza de lucru a fiecăruia. Dacă mai ai și ceva probleme, sau ai luat o temă care ,,ți-a furat ochiul și inima” dar a dat necuratul să aibe un editor nou, pe care nu l-ai mai folosit, mai pui niște nopți de studiu la socoteală. Sau dacă ești genul anti, cu două ,,mânuri stângi” și lehamite de lins forumurile de WP când ceva nu funcționează cum ai imaginat (sau credeai că în WordPress e altfel?) plătești pe cineva care știe toate astea, și unde nu știe își bate el capul în locul tău, pentru că are deja experiență și își bate capul mai eficient decât tine. Sigur în zilele noastre s-au mai simplificat lucrurile, au evoluat. Cu ani în urmă, dacă instalam un plug-in aiurea sau mă trezeam să dau un up-date neinspirat și ,,crepa” buba, pica situl, nu mai intra clientul, nu mai suna telefonul, toate restul… Atunci zic, deschideam tichet la găzduitor, el răspundea după o oră două, făceam ping-pong de păreri, apoi solicitam un restore, iar pe la 3 dimineața situl meu era viu din nou și eu mă bucuram ca de ceva mare reușită. Azi este și Acronis și Softaculous care gestionează diverse forme de back-up și restore simple, refaci orice greșală în 10 minute, dar mai trebuie să lingi internetul să înveți cum funcționează interfața Cpanel ca să poți ajunge la opțiunile de restore.
Concluzia e simplă și veche: În orice pe lumea asta trebuie să investești fie timp fie bani. Dacă ești cu firma la început de drum nu prea ai clienți dar ai timp să studiezi platformele, să-ți strici și să-ți repari situl de două ori pe noapte. Dar când începe să-ți ,,taie coasa” ai de onorat comenzi, trebuie să-ți faci meseria și nu mai ai timp de încercare și eroare de desțelenit editoare vizuale, ei atunci a cam sunat ceasul să plătești pe altul. Dacă ești și ocupat cu lucrul și nici n-ai bani să plătești pe altul să se ocupe de situl tău, ei bine în acest caz ești pe o pistă greșită.
Este o mare dezbatere pe tema asta, între două tabere definite clar: creatorii de situri WordPress și programatorii consacrați. Fiecare are argumentele lui, nu zic nu. Până la urmă oricât de dureros ar fi pentru cei din urmă WordPress a luat având și a ajuns o chestie superpopulară. Greu să te bați cu popularitatea. Dar așa cum ziceam la început orice pe lumea asta are anumite avantaje și dezavantaje, prin urmare este potrivit pentru anumite situații, iar pentru altele nu. Tot pe tine cade ,,pleașca” să alegi bine ce ai nevoie.